- Social - nr. 256 / 3 Ianuarie, 2005 Chiar daca utilizeaza autoturismul propriu o singura data pe an, de la 1 ianuarie 2005, romanul este obligat sa plateasca o a doua taxa de drum. Si asta, pentru ca, avand in vedere faptul ca in pretul carburantilor exista, deja, o componenta numita "taxa de drum", oamenii vor plati, practic, acelasi lucru de doua ori. Denumita rovinieta, noul bir (acesta este termenul potrivit) are _ potrivit Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania _ o valabilitate de 12 luni si o valoare de 24 de euro pentru autoturismele non-Euro, 21 de euro pentru modelele care respecta normele de poluare Euro 1, respectiv, 16,8 euro pentru Euro II. Alte tarife, evident, mult mai mari, sunt stabilite pentru microbuze, autocare, autovehicule de transport marfa s.a. Sa notam ca amenzile aplicate pentru neachitarea taxei de drum vor fi cuprinse intre 3 milioane de lei si 4,5 milioane de lei, in cazul autoturismelor. Nu intamplator, la fiscalitate depasim multe tari dezvoltate din UE, precum Danemarca, Olanda, Spania. Numai ca, daca din punctul de vedere al fiscalitatii am depasit deja standardele UE, suntem la nivelul tarilor africane din punct de vedere al comunicarii dintre minister si reprezentantii societatii civile (asociatii, uniuni, fundatii) si, mai ales, la nivelul salariilor si pensiilor. De fapt, si la urma urmei, toate aceste "gaselnite" cu scumpirea pretului carburantilor si introducerea celei de-a doua taxe de drum sunt noi modalitati de a impovara cu biruri firmele particulare si, evident, persoanele fizice, pentru a echilibra bugetul tarii. Pentru ca, intr-o tara cu o economie performanta, functionala, nu se recurge la asemenea biruri, ca in Romania. GHEORGHE GIURGIU - Social - nr. 256 / 3 Ianuarie, 2005 Chiar daca utilizeaza autoturismul propriu o singura data pe an, de la 1 ianuarie 2005, romanul este obligat