- Cultural - nr. 1 / 4 Ianuarie, 2005 Genul epic scurt a dat capodopere la fel de importante ca romanul. Daca e sa ne gandim doar la Cehov si n-ar mai fi nevoie de nici un argument. Imi amintesc scrisoarea cuiva, care se scuza destinatarului cu formula "Imi cer scuze ca am scris atat de mult, dar eram grabit si n-am avut timp sa scriu mai scurt". Rigorile scrisului scurt sunt, asadar, poate mai mari decat in cazul naratiunilor ample, unde se pot dezvolta in evantai evenimentele. Proza scurta e un gen impetuos in masura in care capacitatea de a concentra o naratiune nu afecteaza constructia, nici stilistic si nici in substanta sa. Dupa cateva romane si nuvele, Romeo Soare isi incearca puterile in formule epice miniaturale, in ceea ce prefatatorul cartii, T. A. Enachescu, numeste "crochiuri literare", ca subgen al schitei literare. Prin crochiurile sale, Romeo Soare sondeaza realul cotidian in ipostaze variind de la grotesc la anecdotic, cu o detasare bonoma, cu un zambet cu subinteles sau cu ironie subtila. Extractele din real sunt uneori aproape lipsite de perdea, identitatea personajelor fiind de domeniul evidentei. Mai mult, adesea, din porniri justitiare, moraliste, autorul trece in registru jurnalistic. El se erijeaza intr-o instanta dispusa sa taie raul lumii de la radacina sa, direct, fara ocolisuri sau aluzii. In cele 49 de pastile epice, Romeo Soare isi probeaza disponibilitatile sale pentru umorul negru, abilitatile de a crea dialoguri scurte, bine articulate. Cateva crochiuri sunt memorabile, cum ar fi « Fotografia buclucasa », constructie epica de mare densitate si tensiune dramatica. Interesante sunt si numele personajelor din crochiurile lui Romeo Soare, onomastica fiind unul din punctele forte ale prozatorului (dincolo de unele fortari sau excese): Oneata, Tremurici, Danila Cotoi, Lica Gogoloi, Lache Tontoroi, Tembelina Dragoi, Sfarleaza,