BUSINESS TEXTILE - Eliminarea contingentelor da liber competitiei pe piata globala Inceputul anului a adus o transformare fundamentala a pietei de textile si articole de imbracaminte. Principalii beneficiari vor fi producatorii de profil din China si India, dar si consumatorii din intreaga lume.
ELIZA POPA
COMPETITIE. Confectionerii asiatici sunt gata sa invadeze lumea cu produse ieftine Chiar de la 1 ianuarie 2005, contingentele impuse in urma cu zece ani la exporturile de textile ale Chinei si Indiei in Statele Unite, Europa si Canada au fost eliminate, lasand loc unei competitii libere pe piata globala. In anul 2003, China a asigurat 17% din volumul total de produse textile si de imbracaminte fabricate pe plan mondial, dar Organizatia Mondiala a Comertului a estimat ca in urmatorii trei ani cota de piata a statului asiatic ar putea trece de 50%.
SUPEROFERTA. Analistii din domeniu estimeaza ca preturile practicate in magazine la jeansi, tricouri si alte articole de imbracaminte ar putea scadea cu pana la 20%-30%, avertizand insa ca acest lucru nu se va intampla chiar "peste noapte". La randul sau, Banca Mondiala anticipeaza o crestere anuala de aproximativ 20 de miliarde de dolari a volumului exporturilor de textile realizate de tarile in curs de dezvoltare. In acelasi timp, Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) apreciaza ca o familie cu patru membri, cu venituri medii, ar putea economisi anual pana la 270 de euro (335 de dolari) pe fondul eliminarii contingentelor si a reducerii preturilor de pe piata, ca urmare a intensificarii competitiei.
ANOMALII. Decizia Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) in privinta liberalizarii exporturilor de textile ale Chinei si Indiei pune capat unei "anomalii" existente in comertul international si plaseaza articolele de imbracaminte pe aceeasi treapta cu alte mar