Specialistii in strategii de marketing estimeaza ca in curind si in Romania se va putea vorbi de tranzactii de marci. Este un schimb comercial ce nu presupune altceva decit numele produsului in sine, fara organizatie, fara baza de productie. Primul pas a fost deja facut.
De-a lungul vremii, o serie de companii romanesti au fost cumparate de investitori straini si datorita unui renume pe care produsele realizate de acestea l-au cistigat printre consumatori. Este vorba de Arctic, Joe sau Dorna. De asemenea, preluarea ziarului „Pro Sport“ si, mai recent, a „Evenimentului zilei“ sint mentionate de specialisti ca doua „transferuri“ de nume.
Tranzactionarea unei societati in care marca este mai importanta pentru cumparator decit mijloacele fixe este un prim semn ca numele unor produse romanesti a inceput sa se coaca.
In ultimii ani, pe piata romaneasca, vinzarile de branduri puternice, la pachet cu intreaga afacere sau cu parti ale acesteia, au fost tot mai dese.
Printre cele mai cunoscute exemple sint brandul Joe, cumparat, cu tot cu fabrica, de Nestle; apa minerala Dorna, achizitionata de Coca-Cola; Nova Brasilia, care a intrat in posesia Kraft Foods, iar, mai recent, portofoliul de branduri Star Foods, cumparate de PepsiCo.
Au existat, de asemenea, cazuri in care branduri autohtone vechi au fost folosite de investitorii straini ca „umbrela“ pentru lansarea unor noi produse. Se poate vorbi aici despre brandul Arctic, care, de la finele anului trecut, inglobeaza si televizoarele produse sub aceeasi marca.
Pe viitor, specialistii in strategie estimeaza ca si in Romania se va trece la alt mod de a vinde si de a cumpara „o afacere“. Este vorba despre tranzactiile de marci, adica un schimb comercial ce nu presupune si suportul organizational al respectivei marci. Practica este folosita cu succes si la ora