Companiile americane cheltuiesc milioane de dolari pentru a-l ajuta pe presedintele George W. Bush sa sarbatoreasca inaugurarea celui de-al doilea mandat la Casa Alba, informeaza Bloomberg. Aceasta este una din ultimele ocazii pentru companii de a face donatii politice.
Comitetul de inaugurare a solicitat 40 de milioane de dolari (30,2 milioane de euro) din partea corporatiilor si a sponsorilor individuali pentru organizarea evenimetului care va avea loc pe 20 ianuarie si va consta intr-o serie de receptii si focuri de artificii. Pe langa acestea, sponsorii cheltuiesc alte milioane de dolari pentru receptii private, care nu fac parte din programul oficial. Ambele vor oferi prilejul unor intalniri intre oamenii de afaceri si oamenii politici.
Compania General Electric, care a cheltuit mai mult decat orice alta companie pentru a face lobby Congresului si administratiei Bush in prima jumatate a lui 2004, i-a invitat pe politicieni sa priveasca parada de inaugurare din biroul companiei, care are o vedere excelenta asupra traseului. Grupul petrolier Exxon Mobil, care sustine propunerea lui Bush de a incepe exploatarea resurselor petroliere din Alaska, a donat 250.000 de dolari (190.000 de euro) pentru organizarea festivitatilor. Compania a mai oferit 50.000 de dolari (38.000 de euro) Societatii de Stat din Texas, care organizeaza un banchet la care sunt invitati George Bush si Tom DeLay, liderul majoritatii din Congres.
"Companiile nu vad in asta o datorie civica, ci o posibilitate de lobby", a declarat Larry Noble, directorul executiv al unui grup care studiaza finantarile politice. Sponsorii si organizatorii sunt insa de alta parere. "Ceremonia de inaugurare trebuie platita intr-un fel sau altul si companiile sau oamenii de afaceri au contribuit intotdeauna la acoperirea costurilor evenimentelor oficiale", spune David Sylv