Specialiştii in strategii de marketing estimează că in curind şi in Romania se va putea vorbi de tranzacţii de mărci. Este un schimb comercial ce nu presupune altceva decit numele produsului in sine, fără organizaţie, fără bază de producţie. Primul pas a fost deja făcut.
De-a lungul vremii, o serie de companii romaneşti au fost cumpărate de investitori străini şi datorită unui renume pe care produsele realizate de acestea l-au ciştigat printre consumatori. Este vorba de Arctic, Joe sau Dorna.
De asemenea, preluarea ziarului „Pro Sport“ şi, mai recent, a „Evenimentului zilei“ sint menţionate de specialişti ca două „transferuri“ de nume. Tranzacţionarea unei societăţi in care marca este mai importantă pentru cumpărător decit mijloacele fixe este un prim semn că numele unor produse romaneşti a inceput să se coacă.
In ultimii ani, pe piaţa romanească, vinzările de branduri puternice, la pachet cu intreaga afacere sau cu părţi ale acesteia, au fost tot mai dese.
Printre cele mai cunoscute exemple sint brandul Joe, cumpărat, cu tot cu fabrică, de Nestle; apa minerală Dorna, achiziţionată de Coca-Cola; Nova Brasilia, care a intrat in posesia Kraft Foods, iar, mai recent, portofoliul de branduri Star Foods, cumpărate de PepsiCo.
Au existat, de asemenea, cazuri in care branduri autohtone vechi au fost folosite de investitorii străini ca „umbrelă“ pentru lansarea unor noi produse. Se poate vorbi aici despre brandul Arctic, care, de la finele anului trecut, inglobează şi televizoarele produse sub aceeaşi marcă.
Pe viitor, specialiştii in strategie estimează că şi in Romania se va trece la alt mod de a vinde şi de a cumpăra „o afacere“. Este vorba despre tranzacţiile de mărci, adică un schimb comercial ce nu presupune şi suportul organizaţional al respectivei mărci.
Practica este folosită cu succes