Cladirile muzeelor romanesti si patrimoniul acestora sunt intr-o situatie ingrijoratoare pentru ca nu exista inca norme metodologice de reevaluare, pentru a se incepe operatiunile de asigurare. Despre Cladirile muzeelor romanesti si patrimoniul acestora sunt intr-o situatie ingrijoratoare pentru ca nu exista inca norme metodologice de reevaluare, pentru a se incepe operatiunile de asigurare. Despre consecintele unui eventual incendiu sau cutremur la Muzeul National de Arta al Romaniei, am vorbit cu directorul Roxana Theodorescu.
- Ce s-ar intampla in momentul in care, la MNAR, ar izbucni un incendiu, iar o parte din cladire si una sau mai multe lucrari ar arde? Exista asigurari pentru acestea?
- Cand vorbim despre MNAR, ca si despre Muzeul Colectiilor de Arta, trebuie sa avem in vedere atat constructiile, cat si patrimoniul. Cei care trec pe Calea Victoriei si vad cum arata MNAR astazi au impresia ca se afla in fata unei constructii terminate, in care toate lucrarile s-au finalizat. Din pacate, in corpul central nu s-a facut nimic, neexistand nici macar un proiect de consolidare pentru acesta. Am avut diverse discutii cu ingineri care ne-au prezentat solutii de consolidare, care sa nu afecteze Sala Tronului, dar neexistand fonduri, acest tronson al cladirii a ramas in aceeasi stare. Problema este ca in vremea in care doua treimi din palat erau rezervate Consiliului de Stat, s-a construit un culoar prin care Ceausescu sa ajunga din palat pe scena Salii Palatului. Acesta este din beton, in timp ce intreaga constructie este din caramida, iar specialistii in rezistenta spun ca, in cazul unui cutremur, culoarul ar putea actiona ca un berbece si ar putea darama partea centrala a cladirii. In situatia data, in care corpul central este neterminat, intreaga cladire prezinta un factor de risc. Problema este asemanatoare si la Muzeul Colectiilor, unde doua dintre