Comeback-urile poeziei
Daca 2003 a fost un an foarte bun pentru tinerii poeti, an in care au debutat majoritatea numelor ce-si creasera deja o notorietate in mediul cenaclier (Bogdan Iancu, Dan Coman, Claudiu Komartin, Domnica Drumea, Ruxandra Novac s.a.), anul 2004 a fost anul dezbaterilor si discutiilor pe marginea noii generatii de poeti, cu multe interventii in presa culturala chiar din partea lor, pe fundalul aceleiasi emulatii cenacliere a carui institutie a inflorit in ultimii ani, dinamizand campul poetic romanesc ce parea, la un moment dat, in criza nu de nume, dar de productie noua. In ancheta realizata impreuna cu Catalin Sturza despre cele mai bune carti publicate in decursul lui 2004 - e vorba de ancheta revistei Cultura nr. 41 de la sfarsitul anului trecut -, cei invitati sa faca topurile de carte, pe genuri, au votat aproape in unanimitate aceleasi titluri. E vorba de comeback-ul a doua poete din generatia '60: Ana Blandiana cu Refluxul sensurilor (Humanitas) si Constanta Buzea cu Netraitele (Vinea), precum si de "replica" generatiei '90: Manualul de literatura (Vinea), volumul colectiv scris de Ioan Es. Pop, Daniel Banulescu, Cristian Popescu, M. Galatanu, N. Tone si Floarea Tutuianu, si Confort 2 imbunatatit (Redactia Publicatiilor pentru Strainatate), un volum scris la doua maini de Ioan Es. Pop si Lucian Vasilescu. O alta foarte buna carte de poezie a publicat rafinatul Serban Foarta, Ethernul pheminin (Cartier), un autor care a muncit foarte mult anul trecut (pe langa traduceri, a onorat saptamanal cu cate un poem Dilema veche). Ăn plus, Paralela 45 a editat trei antologii care se cereau: Matei Visniec, Orasul cu un singur locuitor, Simona Popescu, Juventus si alte poeme, si Magda Carneci, Haomos si alte poeme. Astfel, 2004 a apartinut, de departe, poetilor consacrati, profesionistilor poeziei.
Proza reloaded
In ceea ce pr