SCOALA RAPORT - Elevii de la sate au parte de cadre didactice mai slab pregatite Numarul profesorilor a scazut anul trecut fata de 2003. Cu toate ca s-au organizat cursuri de perfectionare si formare continua, cu finantari externe, rezultatele nu sunt pe masura banilor alocati.
EUGENIA MIHALCEA
MAI PUTINI. Peste 13.000 de profesori au renuntat la catedra in ultimii 2 ani Schimbarile reformatoare in materie de resurse umane care s-au desfasurat anul trecut in invatamantul romanesc preuniversitar nu sunt pe masura asteptarilor, sau nu au dat deplina satisfactie, dupa cum se precizeaza in Raportul privind starea invatamantului preuniversitar din Romania in 2004, realizat de Directia Generala pentru Evaluare, Prognoza si Dezvoltare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii. Pentru perfectionarea cadrelor didactice s-au facut investitii mari, credite externe chiar, efectele fiind adesea greu observabile la o parte a profesorilor.
CALIFICAREA. Cat priveste situatia profesorilor suplinitori, cei mai multi sunt calificati, se arata in raportul Ministerului Educatiei, iar cei necalificati sunt in curs de calificare, marea parte dintre ei fiind studenti. Ponderea cadrelor didactice suplinitoare fara calificare este mai ridicata in mediul rural, dar si acestia urmeaza anumite cursuri de perfectionare. Ca finalitate, raportat la numarul total al cadrelor didactice, personalul necalificat are o pondere foarte mica. Mai mult, Ministerul Educatiei si Cercetarii se bazeaza in mediul rural pe programul Bancii Mondiale Proiect pentru Invatamant Rural, care are si o componenta speciala pentru formarea cadrelor didactice.
Cu toate acestea, faptul ca titularii sunt concentrati in orase, in timp ce suplinitorii raman sa predea la sate reprezinta o problema pentru Ministerul Educatiei, care trebuie solutionata in cel mai scurt timp, dupa c