Pana acum cativa ani, extinderea prin franciza se intalnea mai ales in cazul companiilor straine care, pentru a intra pe piata romaneasca, cautau un partener roman de incredere, bun cunoscator al pietei autohtone. In ultimii ani insa, tot mai multe firme cu capital romanesc au inceput sa isi extinda afacerea prin franciza, atat in Capitala, cat si in marile orase. Ca urmare, piata francizei in Romania a crescut in ultimele 9 luni cu peste 15 la suta, ajungandu-se in acest moment, la un numar de 120 de companii care lucreaza in sistem de franciza. Numarul lor creste insa, chiar de la luna la luna. "Potentialul pietei este mare si inca neexploatat in anumite domenii cum ar fi serviciile", declara proprietarul unui magazin francizat. Cele mai multe francize s-au acordat in retail, aproape toate marcile straine de confectii intrand pe piata in acest mod - Hugo Boss, Marks&Spencer, Kenvelo, Just Sons Studio, Betty Barclay, River Woods, Naf Naf, Morgan, Max Mara etc. Pe piata serviciilor si a productiei industriale insa numarul companiilor extinse prin franciza este foarte redus.
Un sistem simplu, avantajos pentru ambii parteneri
Sistemul extinderii prin franciza este simplu. Compania-francizor, cea care vrea sa se extinda, ofera francizatului (cel care obtine franciza) dreptul de a-i folosi marca si know-how-ul pe durata contractului de franciza, contra unor taxe de franciza si a unor obligatii contractuale. Francizatul poate fi o companie deja existenta pe piata sau poate fi un intreprinzator care vrea sa puna bazele unei afaceri. De fapt, cea mai importanta conditie pentru obtinerea francizei este capitalul initial necesar si un minim de experienta in domeniu. Avantajele alegerii acestui sistem constau, pentru francizori (firme care acorda franciza) in costuri mai mici de administrare si control, pentru bunul mers al afacerii fiind responsabila firma fra