Teatrul Nottara ne rasfata saptamana aceasta cu o noua premiera - dintr-o lunga lista, dupa cum a declarat ieri directorul Mircea Diaconu - spectacolul "De trei ori dragoste", in regia Ulrikai Dopfer, o confruntare intre doua lumi si abordari complet diferite, cu posibile asemanari de descoperit - Japonia si Europa.
Spectacolul reprezinta un triptic format din piesele "Vant de toamna", adaptarea unei piese japoneze No, din secolul al XIV-lea. Versiunea pusa acum in scena la Nottara dezvolta o forma proprie, libera, care pastreaza principiile de creatie specifice artei No, valorificand imbinarea textului cu muzica. In teatrul No, care este marcat de filosofia budista, nu apar actiuni dramatice, ci stari sufletesti, suferinte, obsesii, care coplesesc individul si de care acesta trebuie sa scape pentru a putea trai linistit.
"Libertate pentru o noapte", piesa japoneza Kyogen si replica in varianta comica a creatiei No, prezinta oamenii cu defectele si slabiciunile lor, iar relatia adulterina capata forma unei farse: sot si sotie, stapan si servitor care se incurca in minciuni, iar prostia da nastere unor situatii hazlii.
"Play" de Samuel Beckett, care ilustreaza povestea triviala a adulterului, dar fara loc, timp sau actiune determinata, in care protagonistii nu actioneaza, ci reactioneaza la spotul de lumina care-i obliga sa vorbeasca. Personajele cauta sensul, intr-o relatie triunghiulara, dar sunt obligate sa urmeze regula jocului, fie ca vor, fie ca nu...
Tema comuna celor trei piese este, desigur, dragostea si contradictiile ei: idealuri-tradari, fidelitate-adulter. Prima are ca subiect dragostea idealizata, cea de-a doua accentueaza aspectele ilare ale minciunii din dragoste, iar a treia releva imposibilitatea de a gasi o solutie pentru relatia dintre un barbat si doua femei. "De trei ori dragoste" este fara indoiala o propunere surprinzato