SUFLETUL COMERTULUI Lector universitar, titularul cursului de graphic design la Universitatea de Arhitectura Ion Mincu, Razvan Luscov este unul din putinii specialisti cu competente in analiza tipografica. Interviul acordat Jurnalului National e mai mult decat un curs. CRISTIAN PASARICA
RAZVAN LUSCOV: "Imi plac caracterele de dincolo de moda" Jurnalul National: Cum arata piata romaneasca de publicitate din perspectiva unui grafic designer? Razvan Luscov: E o piata care inghite mult, unde te poti afirma destul de repede, unde competitia intre profesionisti nu-i atat de mare ca in strainatate. Imi spunea un coleg, designer londonez: "Aveti noroc acolo in Romania, sunteti inca putini, aici ne calcam pe picioare".
Cum vedeti evolutia publicitatii in ultimii 15 ani? Lucrurile au evoluat fantastic. Avem multinationale ale caror filiale evolueaza bine in Romania. Senzational e ca si firme pe de-antregul romanesti (cu gust de Grepfruit, dar nu numai) reusesc sa castige clienti mari din strainatate.
Din punct de vedere al graficii, respecta vizualurile romanesti regulile grafic designului? Oriunde te invarti, ai in campul vizual atat lucruri bine facute, cat si lucruri, daca nu pe de-antregul catastrofale, cel putin inodore sau mirosind a neprofesionalism. Nefericit e cazul acelor companii sau persoane-companii care nu apeleaza la specialisti sau care vor sa aiba pe cineva care sa le "puna pe computer" ideile si care nu sunt deloc deschise la dialog. Unii "se pricep" la de toate, de la culori la alegerea tipului de caracter de litera.
Tipar iesit din tipare
Considerati ca se face abuz de majuscule in vizualurile publicitare? Trebuie sa ne dezbracam de anumite ticuri, de exemplu ca numele proprii se scriu intotdeauna cu majuscula. Daca pe coperta unei carti, de exemplu (grafica de carte e un domeniu in care profesez cu pla