Nelipsit in Marea Britanie din meniul oricarui restaurant care se respecta, sandvisul, o inventie englezeasca din secolul al XVIII-lea, are inca mare priza la elevii si oamenii de afaceri presati de timp, chiar daca in prezent trebuie sa faca fata unor produse mai exotice. Reprezentind 30.000 de salariati, pentru o cifra de afaceri anuala de 3,25 de miliarde de lire sterline (4,7 miliarde de euro) in 2003, in crestere cu sase la suta pe an, industria britanica a sandvisului beneficiaza de o piata infloritoare. Vinzarile anuale se ridica la 2,4 miliarde de unitati. O scurta istorie Lansat la inchiderea a numeroase cantine scolare sau de intreprindere in anii ’80, sandvisul a cunoscut o inflorire in anii ’90, o data cu raspindirea lanturilor fast-food. Inventat in 1762 de John Montague, al patrulea duce de Sandwich, care a ordonat sa i se aduca piine, brinza si carne la masa de joc, ca sa nu piarda o mina norocoasa la pocher, traditionalul sandvis trebuie sa faca fata in prezent unei concurente dure venite din afara spatiului britanic. „Este o zi trista pentru sandvis“, declara, cu regret, James Cornish, responsabil de vinzari la Tesco, divizia sandvisuri, anuntind ca sandvisul cu ou, unul dintre sandvisurile clasice, a fost detronat din topul vinzarilor de „un intrus“, tortilla cu pui. Motivul supararii iubitorilor si totodata producatorilor de sandvisuri a fost provocata de cel mai mare comerciant de sandvisuri din Marea Britanie, cu 2,2 milioane de unitati vindute pe saptamina, Tesco, care a trebuit sa se adapteze incet-incet gusturilor din ce in ce mai exotice ale britanicilor. „Cu trei ani in urma, nu aveam decit trei sortimente de tortilla. Acum avem 16 si ne vom diversifica si mai mult oferta”, a explicat producatorul. Afacere in continua crestere Potrivit cifrelor, British Sandwich Association (BSA), numai 20 la suta dintre sandvisurile consumate in Marea Brita