Pentru prima data in Romania, o analiza atrage atentia in mod concret asupra numarului de branduri comerciale care apar in mass-media altfel decit in spatiile publicitare delimitate prin lege, beneficiind astfel de publicitate indirecta.
Recent, Monitoring Media a publicat rezultatele unei analize a principalelor cotidiene si a jurnalelor de stiri ale celor mai importante televiziuni. Analiza a fost facuta intr-o zi aleasa la intimplare, vineri, 7 ianuarie. Scopul acesteia a fost sa se vada cu cite nume comerciale se intilneste un consumator de media pe parcursul unei zile obisnuite.
Rezultatele sint spectaculoase: o persoana care a citit doar un ziar si a urmarit un singur buletin informativ principal pe 7 ianuarie a intilnit, constient sau nu, in medie, 197 de mentionari de branduri comerciale.
In ziua monitorizata, in cele sase publicatii analizate (“Adevarul”, “Libertatea”, “Evenimentul zilei”, “Jurnalul National”, “Romania libera” si “Ziua”) s-au mentionat in total 352 de branduri, in timp ce la principale jurnale ale celor patru televiziuni analizate (Antena 1, Prima TV, PRO TV si TVR) au fost in total 553 branduri/logouri.
Peste 28% din totalul articolelor din ziua analizata au continut cel putin o mentionare comerciala, iar in cazul televiziunilor, in 45% din totalul stirilor jurnalului principal a existat cel putin o mentionare comerciala.
Doua stiri s-au aflat in atentia majoritatii jurnalelor si publicatiilor supuse studiului, ambele continind informatii din comunicate PR: Vinzarile Dacia in Romania si actiunea umanitara a McDonald’s, dedicata victimelor catastrofei din Asia. “Ziua” a fost singurul cotidian care a marcat special comunicatul actiunii umanitare McDonald’s.
In schimb, Antena 1 a prezentat pe larg comunicatul Dacia, mentionind intr-o sigura stire 13 branduri. Toate jurnalele sportive a