- Economic - nr. 14 / 21 Ianuarie, 2005 Aparent, introducerea cotei unice de impozitare a venitului si profitului este si o relaxare fiscala. Specialistii in materie sustin ca "mai degraba este o realocare fiscala, intrucat alte categorii de taxe au crescut, mai mult sau mai putin substantial". Impozitul pe venitul microintreprinderilor (apanajul protectionist al PUR) s-a dublat, impozitele pe proprietate si pe teren cresc exponential, impozitele pe drepturile de autor si pe veniturile liberale au crescut si ele, s-a umblat (majorat) si alte impozite si taxe. De asemenea, se vorbeste de cresterea accizelor (in primul rand la carburanti, desi pretul benzinei la pompa a atins media europeana si culmea sfidarii, fara pic de rusine, a populatiei in general, a contribuabililor, in mod special, de la jumatatea acestui an se vor acciza si energia electrica si gazele naturale _ asta da preocupare fata de cresterea nivelului de trai _ "Sa traiti bine, romani!") si a TVA care si asa este prea mare la alimente, medicamente, bunuri de stricta necesitate pentru uz casnic si gospodaresc, imbracaminte si incaltaminte, mai ales pentru copii. Daca pe salariatii cu castiguri mari (nu e cazul sa mai nominalizam profesiile, pentru ca sunt binecunoscute _ prea multi dintre acestia castiga nejustificat prin incarcarea facturilor de plata la servicii prestate, de proasta calitate), de peste 20 milioane de lei, ii avantajeaza cota unica de impozitare, cei cu salarii pana la 10-12 milioane de lei beneficiaza de sume prea mici, de ordinul sutelor de mii, sa nu mai vorbim de cei cu salariul minim si mediu pe economie, care nu se aleg cu nimic, datorita cresterii preturilor la utilitati, la bunurile de larg consum, in general, la produsele alimentare de baza etc. Daca rata impozitului nominal este acum de 16 %, nimeni nu poate preciza cat va fi rata reala de impozitare _ colectare, in 2004