Tirajele ziarelor din Uniunea Europeană au scăzut, in ultimii 8 ani, cu 7 milioane de exemplare. In Statele Unite trusturile media testează combinaţii noi de conţinut pentru a opri declinul cotidianelor, fenomen care a lovit in 2004 şi emisiunile de ştiri.
Transformarea media intr-un produs ca oricare altul şi alianţele dintre politic, afaceri şi presă sint două dintre cauzele sistemice ale crizei.
Cifre brute: In 2003 vinzările „International Herald Tribune“ au scăzut cu 4,16% faţă de 2002, „Financial Times“ a pierdut 6,6% dintre cititori, in Germania ultimilor cinci ani tirajele s-au diminuat cu 7,7%, şi „cronica neagră“ poate continua cu Danemarca, Austria, Belgia, Marea Britanie, Japonia, Statele Unite.
Intre 2002 şi 2004, 2.000 de jurnalişti din presa scrisă americană au ajuns in stradă, iar 2005 a incept cu un val de restructurări: Reuters, BBC. S-au făcut cercetări, sondaje, au fost descoperite erori de sistem şi o cauză externă: noile tehnologii de comunicaţii.
Libertatea de exprimare in pericol
La inceputul anilor 90 corporaţiile occidentale au descoperit o mină de aur: presa. Oamenii de afaceri care aveau deja in protofoliu un ziar sau un post TV au schimbat filozofia organizaţiilor media şi au dat managerului ceea ce era al jurnalistului.
Iar cei cărora Departamentul „crime şi achiziţii“ le-a recomandat să-şi cumpere au plecat la shopping prin lume. „Liberation“ a fost vindut bancherului Rotchild, „Figaro“ şi „L’ Express“ producătorului de armament Serge Dessault, mai aproape de noi, „Nepszabadsag“ şi „Evenimentul Zilei“, Ringier.
Ce vor corporaţiile de la presă: bani şi influenţă. Concentrarea media şi subordonarea informaţiei intereselor economice şi politice ale patronatelor au avut ca efecte, discutate astăzi cu ingrijorare la nivelul legiuitorilor din UE şi din Statele U