Adrian Vasilescu
Se argumenteaza, inclusiv cu realitati din alte tari, ca prin legiferarea unei cote fiscale mai mici vor creste incasarile bugetare. Daca, bineinteles, vor fi introduse si pedepse mai mari pentru evazionisti.
Cota unica este deja realitate. Peste ea se suprapune acum o dezbatere aprinsa despre fiscalitate. Guvernul a dat tonul unor facilitati fiscale. Desigur, cu gandul bun de a incuraja economia. Sustinatorii masurii spun ca limitarea evaziunii fiscale va fi posibila prin trecerea la un sistem flexibil de taxe si impozite. Dar nu riscam sa avem si evaziune si bani mai putini la buget?
Raspunsul va fi mai usor de dat daca vom intelege sensul real al legaturilor intre economia contabilizata si cea necontabilizata. Din acest unghi, poate ca ar fi interesant sa descifram ce pondere are in PIB-ul tarii "sectorul ascuns".
Produsul Intern Brut masoara, in expresie monetara, deci in bani, rezultatele intregii activitati economice desfasurate in toata tara de-a lungul unui an. PIB-ul ne spune care este, la pretul pietei, valoarea tuturor bunurilor si serviciilor produse pe teritoriul Romaniei de catre agentii economici, fie ei romani sau straini.
Nota Bene: este vorba de valoarea adaugata. Pentru ca din suma preturilor tuturor bunurilor si serviciilor realizate se scade suma preturilor bunurilor si serviciilor folosite in procesul de productie. Ei bine, aici sunt reflectate inclusiv realizarile finale de pe piata neagra a muncii sau de pe piata neagra a serviciilor. Chiar si cele din sectorul subteran.
Referindu-ne acum la utilizarile PIB-ului, vom vedea ca minimum trei componente ale acestui sistem complex inglobeaza si resurse provenite din economia informala. Este vorba, mai intai, despre valoarea bunurilor si serviciilor (de consum) folosite de populatie pentru a-si satisface trebuinte stringent