Norina PROCOPAN
Hölderlins Donauhymnen
Edition Isele, Eggingen, 2004, 214 p.
Diana SCHUSTER
Die Banater Autorengruppe: Selbstdarstellung und Rezeption in Rumänien und Deutschland
Hartung-Gorre Verlag, Konstanz, 2004,
256 p.
A te aventura in Romania, cu dificultatile cunoscute ale bibliotecilor ei, catre o tema precum cea pe care Norina Procopan, tinara germanista formata la Universitatea clujeana, n-a ezitat s-o aleaga drept tema a tezei de doctorat probeaza din capul locului o lipsa de „complexe“ pe care nu avem decit s-o admiram la reprezentantii unei generatii care a profitat din plin de deschiderea granitelor si de cooperarea academica internationala de dupa 1990. Riscul pe care il implica ambitia de a scrie astazi despre Hölderlin, asadar de a-ti masura puterile pe un teren aflat dintotdeauna in „miezul fierbinte“ al disciplinei – acela circumscris de exegeza epocii idealismului german si a reflexului sau literar clasic-romantic –, este unul dublu: el se traduce, pe de o parte, in pericolul superficialitatii diletante, cu o usuratica trecere in revista a locurilor comune si, in consecinta, cu simplificarea excesiva, de obicei sub forma unei naratiuni structurate dupa schema „viata si opera“, a „materiei“ in discutie, sau, pe de alta parte, intr-o combinatie de trimiteri la bibliografia secundara si la dependenta accentuata fata de unul sau doua modele teoretico-interpretative deja consacrate, aplicate ad litteram, cu concluzii previzibile, la un corpus de texte alese in functie de maleabilitatea lor fata de configuratia conceptuala de „ilustrat“. Dimpotriva, dezinvoltura de a scrie despre Hölderlin si a te simti „in largul tau“ in filozofia si literatura germana din jurul anului 1800 nu poate fi cistigata decit printr-un indelung travaliu de lectura si relectura, exersat atit pe textele majore produ