Aratam ieri ca, in functie de cum va solutiona Traian Basescu problemele legate de serviciile secrete, depinde, pana la urma, raportul care va fi stabilit intre palate. Dar si calitatea deciziilor de politica interna si externa ale Presedintiei si Guvernului.
Fiind prea multe servicii secrete, iar unele dintre ele avand atat atributii de spionaj intern, cat si atributii de spionaj extern, pentru cele doua institutii ale statului - dar, in primul rand, pentru presedinte - este vitala nu numai calitatea informatiilor, ci si natura lor sintetica.
Un sef de stat care ar primi zilnic sapte rapoarte - chiar daca acestea ar fi toate suficient de succinte - s-ar incurca, practic, in informatii. Care uneori se contrazic, alteori sunt complementare sau se suprapun.
Iar in Romania, asa cum s-a vazut, in fiecare ciclu prezidential sau guvernamental a existat nu numai riscul, ci si practica serviciilor speciale de a oferi beneficiarilor nu doar informatii corecte, dar si abureli sau chiar diversiuni frumos ambalate. Deja se poate constata ca lui Basescu ii sunt servite nu numai informatii, ci si intoxicari. Iar pe unele le inghite cu undita cu tot.
De aceea, nu de putine ori, au existat decizii gresite de politica interna si externa. Iar riscul cel mai mare pentru democratia neconsolidata din Romania este ca, fie si partial, in anumite momente, serviciile secrete sa preia conducerea. Ce solutii poate identifica Basescu?
Prima ar trebui sa nu mai lase loc nici unui semn de intrebare. Si nici celei mai mici ezitari politice. Civilii trebuie sa fie cei care conduc. Fara exceptie. Cel putin la primele trei nivele ale fiecarui serviciu special. Fac aceasta precizare pentru ca Basescu a avut cateva balbaieli legate de modul in care va desemna varfurile.
Dar, admitand ca se produc asemenea nominalizari - in consens c