2004 a fost un an-record pentru piata autovehiculelor noi de pe plaiurile mioritice. Vanzarile au crescut cu 33,7% comparativ cu 2003, adica de doua ori mai mult decat prognozau specialistii. In garajele si pe drumurile patriei au ajuns 180.
927 de autoturisme, vehicule comerciale si autobuze, valoarea pietei fiind de circa doua miliarde de euro, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
DACIA, MASINA NATIONALA. Din cele 180.927 de autovehicule vandute, 145.120 au fost autoturisme, pe primul loc in topul preferintelor romanilor mentinandu-se marcile neaose – Dacia si Daewoo. Potrivit statisticilor APIA, constructorul de la Pitesti a comercializat anul trecut 59.770 de masini personale (41% din piata), iar Daewoo 27.043 de autoturisme (18,6% cota de piata).
Si la bolizii de import, primele doua pozitii in clasament s-au pastrat din 2003. Lider a ramas Renault, cu 10.803 de autoturisme vandute, urmat de Skoda, care a comercializat "doar" 7.570 de bucati. Pentru pozitiile 3 si 4 a avut loc o rocada fata de 2003, Peugeot "luandu-i fata" Volkswagen-ului.
O evolutie spectaculoasa a avut Chevrolet, care a intrat direct pe locul 9 in primul an al prezentei pe piata. Chiar daca nu au ajuns in Top 10, BMW, Hyundai, Mitsubishi, Smart sau Ssangyong, au inregistrat vanzari mai mult decat dublu fata de 2003, arata datele APIA.
TENDINTE. Anul 2004 a fost fara indoiala anul autoturismelor mici si medii – din clasele A (mini), B (supermini) si C (compacta). Desi vanzarile sunt inca mici si monovolumele au "crescut" in ochii soferilor autohtoni, ceea ce arata orientarea acestora catre automobile confortabile si polivalente.
Anul trecut, in garajele patriei au ajuns si 281 de bolizi sport, adica cu 63,4% mai multi decat in 2003.
In mod destul de neasteptat, pondere