- Social - nr. 23 / 3 Februarie, 2005 Exista un Cod etic al func tionarului public, care, insa, nu rezolva problemele de pregatire si atitudine ale acestuia. Competenta, profesionalismul, legalitatea, obiectivitatea, slujirea cetateanului, responsabilitatea, eficienta si eficacitatea sunt, deocamdata, simple inscrisuri in Codul etic. Aceste norme-reguli, din pacate, sunt "consultative" pentru majoritatea functionarilor publici. Asa cum sublinia cineva: "Administratia publica este un amestec eterogen de profesionisti si oameni care plimba hartii sau care nu fac decat sa-i incurce pe altii". Aceasta apreciere se potriveste intocmai cu realitatea din toate domeniile in care se presteaza servicii pentru populatie: primarii, consilii locale, administratia fiscala si financiara, politie, justitie, sanatate, invatamant, sa nu mai vorbim de regiile subordonate statului, unde salariatii sunt platiti lunar, cu retributii mari si nejustificate. De ce? Pentru simplul fapt ca mai mult sunt preocupati de majorarea pretului la serviciile prestate si a sumelor de pe facturi, sa penalizeze pe cei care nu platesc la termenul stabilit (pe consumatorii casnici si societatile comerciale mici _ marii datornici sunt lasati sa consume si sa nu plateasca, nu in putine cazuri sunt si scutiti de datorii) sumele impuse unilateral si, nu in putine cazuri, abuzuri pentru servicii de proasta calitate _ ca exemplu in unitatile de furnizare a energiei electrice, a gazelor naturale, de telefonie fixa si mobila, sanatate, politie etc. Aceiasi birocrati, ajunsi, din intamplare sau prin algoritme politice, in slujbele respective, impun regulile in administratia publica, in general. Sa nu dea sfantul sa ai nevoie sa apelezi la serviciile acestora (si este imposibil sa renunti la ele), ca ajungi sa te imbolnavesti de nervi. Totul devine o loterie, mai ceva ca la 6 din 49. Depinde peste cine dai, de c