Considerat cel mai important critic literar german al ultimelor decenii, Marcel Reich-Ranicki este, cel puţin la prima vedere, un tip relaxat, tranşant, volubil, a cărui emisiune televizată, Literarisches Quartett, face un rating uriaş şi ale cărui verdicte simple nasc nu de puţine ori controverse care dinamitează viaţa culturală din Germania. Judecăţile sale nu rămîn niciodată fără ecou, fiind vorba de cineva care taie şi spînzură cu nonşalanţă şi polemizează pe teme literare cu naturaleţea cu care ar vorbi despre prognoza meteo. De altfel, acesta este şi scopul emisiunii, ne spune Marcel Reich-Ranicki: "Vom vorbi despre cărţi aşa cum vorbim de obicei, cu afecţiune şi natural, poate un pic maliţios, dar în orice caz clar, foarte clar. Claritatea este politeţea criticului". Abordarea elegantă, foarte sigură pe sine, care lasă cărţile acolo unde sînt ele de fapt, este marca unui discurs viu, chiar agresiv, ce a aruncat deoparte morga academică pentru a putea spune lucrurilor pe nume. Criticul se foloseşte de televiziune pentru "a exercita un efect larg asupra publicului", conştient că articolele publicate în Die Zeit, F.A.Z, Spiegel sau în cărţile de critică, deşi îl reprezintă mai bine, nu sînt suficiente pentru a-şi face auzită vocea care nu vrea altceva decît să "mijlocească între literatură şi viaţă". Iar Literarisches Quartett exact asta face, pune spontaneitatea pe primul plan şi mizează pe show ca modalitate de a face textele accesibile chiar şi unor oameni care altfel nu ar fi interesaţi de ele. Faptul că vorbeşte pentru cititori este reflectat de formatul emisiunii. Nu este vorba de un one man show ; deşi criticul simte nevoia schimbului permanent de idei cu cei doi invitaţi ai săi, se adresează de fapt publicului aflat foarte aproape de el, în platou, urmărindu-i fiecare reacţie. Marcel Reich-Ranicki nu umblă cu mănuşi în tratarea cărţilor, nu menajea