Cum aratam in analizele anterioare, daca ar fi schimbata regula jocului, impusa de cei cinci baroni SIF, atunci cetatenii ar avea dreptul de a decide cu adevarat, in calitatea lor de actionari, cine si in ce fel le reprezinta interesele. Guvernul este dator sa decida o verificare imediata a averilor reale detinute de actualii conducatori ai societatilor de investitii financiare.
Pentru ca, sub aspect legal, ei nu pot avea de ani de zile alte venituri decat cele rezultate din activitatea de manageri SIF. O activitate desfasurata, cum s-a vazut, nu in folosul, ci in paguba celor noua milioane de actionari. Al doilea control, initiat tot de Guvern, impreuna cu CNVM, ar trebui sa vizeze o alta posibila incalcare a normelor.
Intrucat, in prezent, exista o bariera peste care, legal, nu se poate trece, care limiteaza dreptul unui actionar la detinerea a 0,1 la suta din capital, autoritatile trebuie sa verifice daca asa stau lucrurile. Daca nu cumva, pe cai ocolite, baronii SIF au reusit sa obtina controlul. In toate cazurile de mai sus, acestia urmeaza sa raspunda penal si, evident, isi pierd statutul de Hopa-Mitica.
O data indepartati, prin efectul legii, de la conducerea SIF-urilor, se creeaza posibilitatea statutara ca bariera de 0,1 la suta sa fie ridicata. Concentrarea legala de capital poate salva situatia. Si poate aduce castiguri reale milioanelor de cetateni care sunt actionari.
SIF-urile detin pachete mai mari sau mai mici de actiuni in mii de societati comerciale. Pe care le administreaza dupa ureche. Sau, mai bine spus, in functie de interesele personale ale celor care reprezinta, in prezent, managementul SIF-urilor. Iesirea din acest al doilea cerc vicios - primul a fost expus in editorialul de ieri - nu se poate face decat prin intermediul Bursei.
Cu alte cuvinte, liberalizandu-se detinerea de capital