In goana de a umple golul din buget lasat de introducerea pripita a cotei unice, Guvernul Tariceanu spulbera, prin noile masuri fiscale, sansele clasei mijlocii de a creste.
A nul 2004 s-a sfirsit cu un Cabinet alergind sa-si onoreze principalele promisiuni electorale, introducerea cotei unice de impozitare si reducerea impozitului pe profit, ambele stabilite la 16%. Era o obligatie fata de clasa mijlocie care a asigurat cistigarea alegerilor de catre Alianta D.A.
Am tremurat la votul de investire a Guvernului mai ceva ca la un meci de fotbal, pentru ca vedeam votindu-se nu niste nume de ministri, ci masuri economice menite sa scoata tara din zodia unei cresteri economice fara efecte notabile asupra buzunarului celor mai multi dintre romani.
Mai departe, in aceleasi ultime zile ale lui decembrie, am salutat hotarirea pe care o dovedeau noii ministri de a pune in aplicare masurile economice cu care au defilat in campanie. Si am crezut ca 2005 este anul unui nou inceput. De fapt, a fost doar o impresie de schimbare.
Pentru ca modificarea Codului Fiscal si rezultatul discutiilor cu FMI arata ca Romania este, in continuare, o corabie condusa de mateloti, si nu de ofiteri de marina veritabili.
C oncluzia ca avem de-a face cu un Guvern de diletanti, care habar nu au sau nu au curaj sa faca ceea ce ar fi spre binele Romaniei de peste cinci ani, poate fi trasa fara sa fii doctor in economie. Sa luam pe rind, citeva dintre aspectele economice ale valului de majorari de taxe si impozite anuntate de ministrul Adriean Videanu dupa intilnirea cu reprezentantii Fondului.
Daca scumpirile la energie sau marirea accizelor erau, oricum, prevazute pentru anul acesta, doar data fiind schimbata, majorarea taxelor pentru tranzactii imobiliare si impozitarea cu 10% a cistigurilor realizate din dobinzi bancare sau din tr