Castigat in mod detasat de catre SpaceShipOne, X-Prize a antrenat in cursa 24 de echipe din intreaga lume. Cu forte foarte inegale, dar cu aceeasi dorinta de a reusi, ele au facut sa renasca spiritul vremurilor de inceput ale aviatiei. Sarbatoarea nu s-a terminat. De-acum inainte, X-Prize va fi o competitie anuala, iar miza lui o vor constitui primele zboruri spatiale comerciale. Un text de Cecilia Stroe.
Premiul pe care Si l-a adjudecat SpaceShipOne (SS1), nava spatiala a companiei Scaled Composited, a fost de 10 milioane de dolari. Pe 4 octombrie 2004, SS1 a executat cel de-al doilea sau zbor la peste 100 km inaltime in mai putin de 15 zile de la primul - conditie ce trebuia neaparat indeplinita pentru dobandirea titlului.
Mai multe categorii Pentru ceilalti 23 de concurenti, insa, nu este totul pierdut. Peter Diamandis, creatorul X-Prize, a decis: competitia se va transforma intr-un eveniment anual si se va desfasura la o baza special construita in New Mexico, Statele Unite. Categoriile la care se va concura vor privi frecventa zborurilor, numarul maxim de pasageri imbarcati, numarul total de lansari, altitudinea maxima si cel mai scurt timp de zbor, pentru a da sanse la glorie mai multor competitori. Obiectivul declarat este clar: capitalizarea eforturilor echipelor care au investit in concurs si recompensarea spiritului lor novator. In acelasi timp, miza comerciala a competitiei nu este deloc de neglijat. Nici unul dintre concurenti nu vrea sa rateze sansa de a se "lansa" pe o piata cu potential foarte mare: cea a turismului spatial sau, mai exact, suborbital. Nici o legatura insa intre turismul suborbital si Dennis Tito, miliardarul care in 2001 a platit "micuta" suma de 20 de milioane de dolari pentru a petrece o saptamana la bordul Statiei Spatiale Internationale. In cazul X-Prize, este vorba despre zboruri la inaltimea de circa 100 d