In industria textila, lohn-ul nu mai este de mult o solutie. Singura alternativa a agentilor economici din aceasta industrie o reprezinta marcile proprii. Companiile care s-au desprins de lohn sint doar zece.
Trecerea de la productia in lohn la marca proprie a inceput sa devina o necesitate pentru marea majoritate a producatorilor autohtoni din industria textila.
Numai ca numarul celor care au facut primii pasi incercind sa se impuna pe piata cu propriile produse este foarte mic. Iar brandurile (marcile care si-au dobindit in timp o anumita notorietate pe piata) sint si mai putine.
„Sint citeva marci puternice, care au cistigat ceva si din piata externa, dar foarte timid. Le poti numara pe degete“, apreciaza Aurelientiu Popescu, director general in cadrul Patronatului din Industria Usoara FEPAIUS.
Desprinderea de lohn
La ora actuala, piata textilelor se imparte in trei mari categorii de producatori. Pe de o parte sint cei care produc exclusiv in lohn. Acestia sint cei mai multi si risca in mare parte sa isi inchida usile dupa 2007. Pe de alta parte sint agentii economici care incearca sa iasa de sub tutela lohn-ului si au inceput sa lucreze in paralel marci proprii.
Nu in ultimul rind, exista companii autohtone care si-au promovat de la inceput propriile marci. Reprezentantii FEPAIUS sustin ca pentru a trece de la lohn la marca proprie, un agent economic trebuie in primul rind sa cunoasca foarte bine piata careia vrea sa i se adreseze, comandind studii de piata, si totodata sa investeasca 2-5% din cifra de afaceri pentru campaniile de promovare.
Cheltuielile aferente participarii la un tirg international pot ajunge, fara costul de productie, la 20.000 de euro.
Potrivit datelor FEPAIUS, in afara de marii creatori de moda romani care isi vind cu succes hainele in strainatate, c