Fidel Castro
Documentarul «Arte si delicte », difuzat de Discovery Channel sambata, de la ora 20.00, se anunta a fi deosebit de interesant. Veti vedea ca nu e imposibil sa se sparga marile galerii ale lumii si nici sa se falsifice lucrari celebre.
Exista cei mai buni hoti de opere de arta, asa cum exista hoti priceputi in furtul auto, in spargerea caselor sau in sustragerea de bani, ceea ce ne indreptateste sa afirmam ca hotii au si ei specializari.
Una dintre cele mai banoase forme de hotie (un termen cam fraged poate pentru dimensiunea uriasa a furturilor) se inregistreaza de ceva vreme in domeniul artei, unde paza este din cea mai serioasa. O perioada indelungata tablourile sau sculpturile luate sunt pastrate bine si uneori vandute pe bani care ar insanatosi Ministerul Sanatatii din Romania.
De multe ori, insa, operele furate nici nu mai ies «la suprafata», fiind pastrate in colectii private la care nu ajunge ochi strain. Furtul secolului in materie de arta s-a inregistrat in 1911, cand faimoasa Mona Lisa a «luat-o la sanatoasa» din Galeriile Muzeului Louvre (www.louvre.fr), cu zambetul ei cu tot.
Doi ani nu s-a stiut nimic de pictura pana cand, in 1913, pe adresa unui anticariat din florentin a sosit o scrisoare. Se anunta scoaterea la vanzare a pretiosului tablou al lui Leonardo Da Vinci, pentru o suta de mii de dolari. Normal, acum suma ar fi mult mai mare, iar asigurarea pe masura.
Revenind la «Mona Lisa» (www.monalisamania.com), desi reprezentatii muzeului in care este pastrat dau asigurari ca e originalul, voci ale unor experti in istoria artei spun ca nimeni nu poate baga mana in foc pentru acest lucru. In orice caz, trebuie spus ca, anual, sunt furate opere de arta in valoare de miliarde de dolari.
Dupa traficul de droguri si cel de arme, furtul din domeniul artelor devine cea mai profi