Firmele romanesti sunt in competitie mai mult prin distributia produselor decat prin inovarea de produs si cea de proces, afirma Raportul Anual de Sondaj privind cercetarea, dezvoltarea, inovarea si competitivitatea in industria romaneasca realizat de catre Grupul de Economie Aplicata (GEA), un grup independent de economisti.
"Natura competitiva de pe piata interna este alterata, competitia nefiind prin inovare, ci prin distributie", afirma Liviu Voinea, coordonatorul echipei de studiu.
In ceea ce priveste competitivitatea externa a firmelor romanesti, studiul arata faptul ca dependenta exportatorilor romani fata de intermediarii straini este in crestere.Competitivitatea externa poate fi atinsa mai mult prin inovare de produs si proces si mai putin prin distributie, avand in vedere ca pietele sunt deja acoperite de furnizorii autohtoni.
Raportul se bazeaza pe un sondaj efectuat la jumatatea lui decembrie 2004 si prima jumatatea a lunii ianuarie 2005, in randul unui esantion reprezentativ de 170 de firme, din industrie, selectionate in functie de sectorul de activitate, cifra de afaceri, numarul de angajati, judet si structura actionariatului pentru a fi reprezentative pe plan national.
Rezultatele chestionarului releva faptul ca activitatea de cercetare-dezvoltare este corelata pozitiv cu cifra de afaceri si variaza in funtie de pozitionarea geografica. Bucuresti si regiunea de vest si nord-vest sunt peste media pe tara in ceea ce priveste activitatea de cercetare-dezvoltare, in timp ce regiunile din sudul Munteniei, sud-vest , sud-est si regiunea centrala prezinta activitati de cercetare-dezvoltare sub nivelul mediu pe tara. Masurarea activitatilor de cercetare-dezvoltare s-a efectuat in acest caz pe acele firme care au un departament specializat de cercetare-dezvoltare.
In pofida faptului ca un