- Diverse - nr. 33 / 17 Februarie, 2005 Nu trebuie sa fii cine stie ce analist sau, cu atat mai mult, economist, ca sa nu-ti dai seama ca o masura economica _ cum a fost introducerea, in regim de urgenta, a cotei unice de impozitare, de 16 la suta _ trebuie sa aduca venituri suplimentare la buget, avantaje atat mediului economic, cat si, in primul rand, populatiei. Altfel, ce rost ar avea introducerea cotei? Doar asa, ca experiment economic? Una din ratiunile care au stat la baza introducerii acestei cote _ de care s-a facut mult tam-tam, in campania electorala _ a fost atragerea (prin diminuarea evaziunii fiscale) a fondurilor suplimentare din economia subterana si, mai ales, prin stimularea strainilor de a investi, mai mult, in economia Romaniei si cresterea exportului. Desi este inca prematur sa ne dam cu parerea asupra efectelor introducerii cotei unice, nu putem sa nu observam ca, cel putin deocamdata, aceasta nu numai ca nu a "dezghetat" (ca sa folosim un termen de sezon) economia _ nu a pus-o in miscare, cum s-ar zice _, dar, mai mult, i-a pus "botnita". Cum? Prin impozitarea colaterala. Dandu-si repede seama ca bugetul nu mai are bani (teoria cu "dezastruoasa mostenire" nu mai tine la populatie), ca "avantajele" cotei unice sunt doar… pe hartie si in… capul ministrului Ionut Popescu, "marii" economisti si finantisti ai Guvernului au gasit, imediat, remediul: au majorat impozitele existente si au "inventat" altele noi. Basca, cresterea preturilor la energie electrica, termica si la gazele naturale. Intr-un cuvant, ceea ce ar fi castigat (in ghilimele spus) salariatii, prin introducerea cotei unice, pierd inzecit prin obligarea acestora _ ca si a angajatorilor, de fapt _ la plata taxelor si impozitelor nou create si majorate. Ceea ce se poate usor observa este faptul ca, de la data introducerii "cotei unice", aproape ca nu exista zi in care sa nu aflam, di