Asa cum ciocanul se foloseste pentru batut cuie, secera pentru taiat graul, iar microscopul pentru "vizionat" celule, spectacolul lui Alexandru Tocilescu de la Teatrul Mic are o utilitate usor de Asa cum ciocanul se foloseste pentru batut cuie, secera pentru taiat graul, iar microscopul pentru "vizionat" celule, spectacolul lui Alexandru Tocilescu de la Teatrul Mic are o utilitate usor de descris in cuvinte: trezirea constiintelor. Cei care au trait in comunism nu mai pot evita, dupa ce il vad, sa se intrebe daca nu au cumva o parte de vina in supravietuirea acestui regim, iar cei foarte tineri vor fi curiosi sa afle mai multe despre acel cuplu bizar care a condus candva tara in care traiesc ei acum. Am pomenit obiectele de mai sus - ciocan, secera, microscop - fiindca ele sunt cateva dintre simbolurile folosite in spectacolul O zi din viata lui Ceausescu pentru a se reactiva, cu ajutorul lor, o memorie colectiva prea repede cazuta in adormire. De eficienta procedeului se va convinge - sau nu - fiecare spectator in parte. Simbolurile folosite sunt insa mult mai multe: drapeluri, uniforme, portrete ale unor figuri istorice, tribunele oficiale de la congrese, omniprezentul "baiat de la organizare". Ele refac o parte din arsenalul propagandei care a intoxicat cu metoda un popor intreg timp de cateva decenii. Cu ajutorul lor, Tocilescu construieste un spectacol provocator, cu imagini socante, un spectacol care te face sa razi cu lacrimi, dandu-ti in acelasi timp acuta senzatie ca razi de tine insuti, ceea ce iti starneste, nu de putine ori, fiori pe sira spinarii. Nu e deloc un spectacol comod, ba dimpotriva, creatorul sau isi ia in serios rolul de agitator si articuleaza un foarte limpede discurs politic, a carui esenta este judecarea unui trecut care a lasat urme prea adanci pentru a fi trecute cu vederea. Daca te poti distanta putin de aceasta demonstratie dura, inte