SULETUL COMERTULUI GANDIRE LATERALA - Galacticii si diavolii rosii dau lectii de marketing Marketing de tinuta sau cat de mult conteaza achizitionarea unui brand in ceea ce inseamna gestionarea imaginii unui club de fotbal. Cam asa s-ar traduce importanta politicii de transferuri la Real Madrid, Manchester United si alte cluburi de renume.
ALEX ANGHEL, CRISTIAN PASARICA
IMAGINE. David Beckham, cel mai important brand de la Real Madrid Un studiu realizat la comanda departamentului de marketing al Clubului Real Madrid indica faptul ca David Beckham, unul dintre cele mai importante branduri achizitionate de club, creste cu 10% vanzarile tricourilor cu numele sau, daca joaca pe partea dreapta a terenului. Intrebarea fireasca, in urma acestui studiu, este urmatoarea: E mai importanta cresterea bugetului clubului sau randamentul echipei? O data ce un fotbalist nu joaca pe postul potrivit si rezultatele echipei au de suferit, strategia de marketing intra in conflict cu strategia de joc.
Cand departamentul de marketing are o putere mai mare de decizie decat tehnicianul echipei se creeaza o problema. O astfel de decizie poate fi benefica pe termen scurt, insa pe termen lung poate fi un esec precum promotiile foarte anapoda. Explicatia e simpla. Daca echipa nu mai are rezultate, interesul suporterilor incepe sa se piarda, si astfel vanzarile scad. Cu exceptia acestei strategii nu tocmai inspirate, politica de marketing a clubului este aceea de a achizitiona vedete cu statut de branduri, pe sume fabuloase.
BRANDURI DE AUR. Valoarea acestor jucatori este incontestabila, iar clubul amortizeaza intr-un timp relativ scurt investitia prin sumele obtinute din vanzarea de imagine, din vanzarea tricourilor si a biletelor. Pe langa brandurile cumparate cu bani grei, clubul formeaza si incurajeaza jucatori tineri, dar fara experienta si valoar