De remarcat ca din cele 6.000 de miliarde lei alocate de Guvern, aproximativ 70% din bani vor intra in buzunarele unor firme romanesti sau in cele ale administratiilor locale situate pe traseul drumului. Restul banilor vor fi castigati de consortiile internationale care si-au adjudecat licitatia.
Facand un calcul simplu vom demonstra in continuare ca, teoretic, Guvernul a facut o risipa de aproximativ 40% din fondurile alocate pentru reabilitarea drumurilor amintite. Adica, a irosit aproximativ 2.400 miliarde lei. Cum anume?
Consortiile internationale dau in subantrepriza toate lucrarile: consultanta tehnica (masuratorile), decopertarea, procurarea de materii prime, transportul acestora, asfaltarea, refacerea infrastructurii de cablaje etc. Nimic nu se efectueaza in regie proprie de catre castigatorii licitatiilor.
Sa presupunem ca un tronson de drum a fost adjudecat de firma X contra sumei de 1 milion euro. Aceasta da in subantrepriza intreaga lucrare mai multor firme. Firma X isi taie partea ei - circa 30% din contract, adica 300.000 euro. Firmele care lucreaza in subantrepriza impart cei 700.000 euro, sa presupunem astfel: 400.000, 200.000, 100.000 de euro.
La randul lor, ele trebuie sa obtina un profit, care potrivit specialistilor, in functie de lucrari, e de aproximativ 25%, adica 100.000, 50.000 si 25.000 de euro.
Lucrarea in sine costa doar 525.000 de euro, adica 52% din suma pe care a platit-o Guvernul. Restul reprezinta comisioanele aferente subantreprizei si profiturile firmelor care executa lucrarea.
Teoretic, daca licitatia s-ar fi efectuat din start pe segmente de lucrari, atribuindu-se mai multor firme, acestea ar fi avut stabilit, prin caietul de sarcini, un profit maxim, de obicei sub 20%. Astfel, statul ar fi platit pe licitatie doar 525.000 euro plus 20%, adica un total de 630.000 de euro. Economia ar fi fost