Reabilitarea drumului european Cluj – Suceava va fi realizata in intregime tot de firmele romanesti, care se zbat acum sa obtina contracte de subantrepriza cu cele 7 consortii straine.
La sfarsitul anului trecut, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) a atribuit contractele pentru reabilitarea a 213 km de drum national intre Cluj-Napoca – Bistrita – Sadova (judetul Suceava). Valoarea contractelor depaseste 6.000 miliarde lei, adica 165 milioane euro.
Chiar daca licitatiile au fost adjudecate exclusiv de consortii internationale, lucrarile de modernizare vor fi efectuate in intregime, in regim de subantrepriza, de firme romanesti. Practic, companiile internationale si-au castigat dreptul de a intermedia si superviza afacerea.
La un calcul simplu, statul roman iroseste in aceste conditii circa 2.400 de miliarde de lei!
De remarcat ca din cele 6.000 de miliarde lei alocate de Guvern, aproximativ 70 la suta din bani vor intra in buzunarele unor firme romanesti sau in cele ale administratiilor locale situate pe traseul drumului. Restul banilor vor fi castigati de consortiile internationale care si-au adjudecat licitatia.
Teoretic, Guvernul a facut o risipa de aproximativ 40 la suta din fondurile alocate pentru reabilitarea drumurilor amintite. Adica, a irosit aproximativ 2.400 miliarde lei.
Cum anume? Consortiile internationale dau in subantrepriza toate lucrarile: consultanta tehnica (masuratorile), decopertarea, procurarea de materii prime, transportul acestora, asfaltarea, refacerea infrastructurii de cablaje etc. Nimic nu se efectueaza in regie proprie de catre castigatorii licitatiilor.
Un exemplu ipotetic este elocvent - un tronson de drum a fost adjudecat de o firma contra sumei de un milion euro. Aceasta da in subantrepriza intreaga lucrare mai multor firme. Socie