Cat timp a existat Zidul intre Germania de Est si cea de Vest, Trabantul a fost relativ necunoscut in Europa Occidentala. Datorita zecilor de mii de cetateni ai RDG care si-au parasit tara prin Ungaria si Austria spre sfarsitul verii anului 1989, micuta masina a devenit un star in mass media si a ajuns cunoscuta Occidentului.
Legata de acest fenomen a fost si alegerea sa drept „Masina anului 1989†in Germania de Vest. A fost o recunoastere si o apreciere a acestei masini. Dar circumstantele in care a fost conceputa si dezvoltata sunt necunoscute multor oameni.
Dupa al doilea razboi mondial, Germania a fost impartita conform tratatului de la Potsdam. Germania de Mijloc a devenit o zona de ocupatie ruseasca. In urma unei decizii a Aliatilor, industria de aparare germana a fost dezmembrata, aceasta incluzand si uzinele Autounion cu fabricile Horch si Audi in Zwickau (AWZ). Grupul Autounion includea si faimoasa DKW (Das Kleine Wunder - Mica Minune).
O alta decizie interzicea fabricarea de masini in zonele ocupate. Cand s-a renuntat la aceasta decizie, au inceput cateva motorizari modeste.
Cu haine noi
Dupa modelele IFA din 1949 si 1955, IFA F9 din 1953, „Sachsenring†P240 din 1955 si 1959, modelul IFA F8 a fost construit din altceva decat otel. Datorita crizei de metal (otelariile ramasesera in RFG, iar importul de tabla era sub embargoul statelor vestice fata de Germania de Est), au fost dezvoltate materiale plastice ca inlocuitor al otelului.
Astfel a aparut Duraplast - un material compozit obtinut dintr-o rasina fenolica intarita cu fibre textile. Pentru prima data panourile de Duraplast au fost folosite la cateva IFA F8 si au fost lasate nevopsite.
La targul de la Leipzig din 1955 a fost prezen