Heineken si Carlsberg, doi dintre cei mai mari producatori de bere din lume, au raportat diminuarea profitului, in urma scaderii dramatice a vanzarilor in Europa de Vest, informeaza BBC.
Compania olandeza Heineken si-a vazut profiturile anuale reduse cu 33% si a anuntat ca tendinta ar putea continua si in 2005.
Producatorul danez Carlsberg a suferit o reducere cu 3% a profiturilor, din cauza scaderii cererii si a costurilor de marketing ridicate. Ambele companii isi indreapta atentia catre Rusia si China, doua piete cu un potential ridicat de crestere, avand in vedere ca pietele europene sunt in mare parte saturate.
Profitul net al Heineken a scazut la 537 de milioane de euro in 2004, comparativ cu 798 de milioane de euro in anul precedent.
Principalele cauze invocate de producatorul olandez sunt cererea slaba in vestul Europei si pierderile provocate de deprecierea dolarului fata de euro. Compania a avertizat inca din luna septembrie ca slabirea monedei americane va reduce valoarea vanzarilor din afara Europei si va conduce la scaderea cu 125 de milioane a profitului operational.
In ciuda scaderii profiturilor, vanzarile Heineken au inregistrat o crestere, iar veniturile totale pentru anul 2004 s-au ridicat la 10 miliarde de euro, marcand o majorare cu 8,1% fata de 2003, cand compania a avut vanzari de 9,26 miliarde de euro.
Heineken, care este al treilea producator de bere din lume, a anuntat ca planuieste sa cheltuiasca 100 de milioane de euro in acest an pentru marketing si pentru lansarea unor noi produse si ambalaje, cu scopul de a-si intari pozitia pe piata americana si de a impulsiona cererea in Europa de Vest.
Compania, care mai are in portofoliu marcile Amstel si Murphy's, urmareste, in acelasi timp, reducerea costurilor in Europa cu 50 de milioane de euro, pana