Rapoartele Societatii Academice Romane (SAR), ale Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), ca si monitorizarea Capital, arata ca bugetele de publicitate ale institutiilor publice si ale companiilor nationale derulate de trei mari agentii - McCann-Erickson, Ogilvy Group si Grey Worldwide Romania - au depasit 12 milioane de euro in ultimii trei ani.
Esalonul doi al agentiilor cu clienti publici include si Global Media, agentie care a lucrat pentru SN Tutunul Romanesc si are contracte de inchiriere ale spatiilor publicitare cu Aeroportul Otopeni si o parte din spatiile apartinand SNCFR.
Lipsa de transparenta - mai ales din partea companiilor nationale, care au spus ca in cazul lor nu se aplica legea accesului la informatii publice - ne face sa credem ca multor bugete li s-a pierdut urma. "Ministerul Economiei, sub fosta conducere a lui Dan Ioan Popescu, si nici una dintre companiile si societatile subordonate nu au dat nici un fel de raspuns. A fost un fel de consemn.
Si aici intra mari platitori de publicitate, companiile de electricitate, de gaze", afirma Cristian Ghinea, autorul rapoartelor SAR si CJI. Daca am trai situatia fericita in care astfel de companii nationale si-ar declara bugetele, probabil ca multi clienti comerciali cu pretentii s-ar simti jenati de cat cheltuie pe publicitate.
Bugetele administrate de Ogilvy Group Romania
• Ogilvy a contractat un buget de 52,6 miliarde lei, in 2004, de la Ministerul Turismului, pentru o campanie de schimbare a perceptiei si atitudinii fata de Romania si de prezentare a Romaniei ca destinatie turistica. La licitatie au participat cinci agentii ale grupului Ogilvy (Ogilvy&Mather Advertising, Ogilvy PR, Media Insight, MindShare, Maximize Communications) si 1One Communication.
Aceleasi firme, cu exceptia lui MindShare, au participat, in luna aprilie