In cei patru ani de cind sintem taxati la fiecare litru de carburant cumparat, in contul centului pe litru s-au adunat abia 125 de milioane de dolari. Potrivit unei strategii optimiste de crestere a consumului, datoria rafinariilor catre fosta Bancorex ar avea sanse sa se stinga abia in 2016.
Fiecare litru de benzina si motorina produs in tara si vindut pe piata romaneasca are inclusa in pret si o componenta care nu tine de costuri sau de profitul companiilor petroliere, ci de acoperirea unei gauri a statului, veche de opt ani.
Cind platiti la pompa carburantii, platiti cite un cent la fiecare litru cumparat, care se duce intr-un fond special pentru acoperirea unei datorii vechi, in valoare totala de 647 de milioane de dolari. Faceti acest lucru de patru ani, fie ca o stiti sau nu, dar pina acum, nimeni, in mod oficial, nu a spus cit s-a platit.
Potrivit unor surse din Ministerul Economiei, suma totala colectata in Fondul Petrolier („locul“ unde se stringe centul pe litru) este de circa 125 de milioane de dolari.
Istoria centului
Povestea incepe in anul 1997, cind statul a decis preluarea la datoria publica a creditelor contractate de fosta Companie Romana de Petrol (CRP) de la Bancorex. Banca imprumutase CRP (care detinea, atunci, toate rafinariile din Romania) pentru importurile de titei. Suma totala a fost de circa 3.500 de miliarde, dar, cu dobinzi cu tot, s-a ajuns la 4.
500 de miliarde de lei, adica 647 de milioane de dolari, la cursul de atunci. Bani care nu au fost platiti de CRP si au fost acoperiti de Ministerul de Finante printr-o emisiune de titluri de stat. Sumele nu au fost rambursate de rafinarii, in principal pentru ca pretul cu care erau obligate sa vinda carburantii era mult mai mic decit costurile.
Datoria a fost regularizata astfel pentru ca CRP s-a spart. Fiecarei r