Ideea care sta in spatele proiectului e foarte curajoasa: in ciuda discursurilor americane si britanice, nu exista nici un fel de retea terorista Islamica. Sigur ca exista incidente izolate si grupuri rebele dar ideea unei caracatite uriase, cum gasca lui Osama bin Landen a fost prezentata dupa 11 Septembrie, e falsa.
Curtis a pornit de unul singur sa realizeze ceea ce foarte putini jurnalisti au incercat in ultimii trei ani de cand Islamul si terorismul din Orientul Mijlociu au devenit conversatii de pahar: un documentar care navigheaza prin apele ideologiei politice, filosofiei si istoriei cu usurinta unui schior de mare clasa.
Documentarul incepe la sfarsitul aniilor '40, cand academicianul egiptean Sayyid Qutb viziteaza America. Qutb, un musulman care admira Vestul la momentul sosirii, se reintoarce acasa dupa doi ani, dezamagit de o civilizatie cladita pe individualism si lipsita de valori morale.
Qutb e socat de faptul ca religia e o afacere si e bulversat de suportul financiar si politic pe care America il acorda Israelului la momentul formarii sale in 1948. Qutb e furios si hotarat sa nu lase valorile laxe ale Vestului sa-i invadeze propria civilizatie.
Dar odata reintos in Egipt se confrunta cu un influx de produse americane, care, spune el, nu fac decat sa-i converteasca pe musulmani in jahiliyya, ignoranti care venereaza bunurile materiale si nu pe Allah. Qutb nu e nici primul nici ultimul musulman care sa acuze lumea araba de "Vestoxificare."
Dispret fata de Occident
In volumul "Occidentalism", publicat in 2004, Ian Buruma si Avishai Margalit analizeaza relatia lumii Islamice cu Vestul de la cruciade, la perioada de dominatie a Imperiului Otoman, la perioada coloniala si pana in prezent. Buruma si Margalit spun ca animozitatea fata de valorile Vestului se intensifica mai ales in timpul