150.000 de marci sint inregistrate in Romania. Titularii „inspirati“ reusesc sa obtina profituri de pina la ordinul milioanelor de euro. La fel, si falsificatorii de branduri. Doar despre acestia din urma se poate spune ca incalca legile in vigoare.
Un francez istet a inregistrat pe plan mondial marca Dacia chiar inainte ca Renault sa lanseze modelul Logan. A cerut apoi „despagubiri“ de un milion de euro. O parte din bani chiar i-a obtinut. Nu acelasi noroc l-a avut un roman istet care a incercat sa inregistreze marca Air France.
Inregistrarea i-a fost contestata de titularul de drept, iar Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci din Romania i-a anulat proprietatea.
Sus Mafia, jos La Familia
Cele doua situatii arata ca legislatia din Romania ar fi suficient de pusa la punct incit sa previna abuzurile. Si totusi, acestea se intimpla. Cel mai notoriu caz este cel al „Salamului Sasesc“. Dupa ce titularul marcii a cheltuit sute de mii de dolari pentru publicitate, au aparut si alti mezelari cu acelasi produs. Acestia sustineau ca „Salam Sasesc“ ar fi marca generica.
In fata instantei insa a prevalat spiritul legii si nu litera. Acum, marca este proprietatea exclusiva a Cris-Tim. Un alt exemplu provine din industria muzicala. Formatia BUG Mafia a inregistrat la OSIM numele concurentilor La Familia. Triumful talentului. La extrema cealalta, metoda a ajuns sa fie folosita chiar si ca mod de protest al societatii civile.
Un cotidian central a inregistrat sloganul „Jos mafia, sus patria“, folosit pina atunci de Corneliu Vadim Tudor. Tribunul a fost pus in situatia de a renunta la slogan.
Inregistrari cu profit XXL
Specula cu marci a pierdut din amploarea pe care a avut-o la inceputul anilor ’90. Romani care „vazusera lumea“ se intorceau in tara si inregistrau marci ale unor firme de r