Marii tepari ai Romaniei pot lua lectii eficiente de la Primaria Iasi. Dar, atentie, numai teparii care vor sa pacaleasca statul cu sume de cel putin 100 de miliarde de lei. Lectiile sint despre cum sa acumulezi datorii de sute de miliarde, apoi sa scapi de ele in cel mai ingenios mod cu putinta. Schema este cea clasica, folosita de teparii de meserie, de obicei arabi sau basarabeni. Infiinteaza o firma, o umplu cit pot de datorii, apoi, cind nu se mai poate misca nimic, fac alta noua alaturi si trec discret tot patrimoniul primeia pe cea noua. Iar cea veche, cind Fiscul le bate fioros la usa, este abandonata goala-goluta in bratele inspectorilor, care nu mai pot scoate nici macar o para chioara pe ea. Pagubit etern: statul. In linii mari, asa a procedat si Primaria cu societatea "Autobuzul". A desprins-o de RATC, datoriile au crescut incredibil, microbuzele noi, singura avere mai rasarita, au fost trecute la RATP, iar acum a fost aruncata in bratele AVAS. Care, pusa in fata faptului implinit, nu poate decit sa ceara falimentul si sa mai execute cite ceva. Daca mai este ce, pentru ca acolo pina si pamintul e al Primariei. Povestea "Autobuzului" incepe la sfirsitul anului 2002, cind societatea a luat fiinta prin desprinderea din fosta RATC, actuala RATP. Oficialii locali au declarat la vremea respectiva ca despartirea transportului electric de cel efectuat cu autobuze va conduce la o mai buna administrare a transportului in comun din Iasi. La divizare, "Autobuzul" deja a preluat datoriile regiei aferente transportului pe motorina, datorii cifrate atunci la 48 miliarde lei. "In cursul anului 2003, cit timp director a fost Mihai Giubernea, societatea a acumulat inca 32 de miliarde la bugetul consolidat de stat, iar in 2002, in timpul administratiei mele, datoria a mai crescut cu 15 miliarde lei din cauza penalitatilor", a declarat Maricel Gherca, director "Autobuzul". O