- Social - nr. 45 / 7 Martie, 2005 Centrul Judetean de Asistenta Psihopedagogica Mures a coordonat realizarea unui sondaj in scolile din judetul Mures cu privire la fenomenul violentei in scoala. Obiectivele urmarite au vizat: cunoasterea incidentei comportamentelor violente manifestate de elevi in scoala; identificarea cauzelor violentei, vazute prin prisma elevului si a profesorilor; descoperirea efectelor diverselor forme de pedepse asupra elevilor de diferite varste. Chestionarul a fost aplicat pe un esantion reprezentativ, alcatuit din 1.350 de elevi din clasele a V _a, a VIII-a, a X-a si a XII-a si 157 profesori. La aplicarea lui au participat psihologii scolari. In urma prelucrarii si interpretarii datelor obtinute, concluziile au fost urmatoarele: comportamentele cele mai des utilizate de elevi in scoala sunt: refuzul indepliniri sarcinilor propuse, tonul ridicat, galagia, indisciplina. In fata pedepsei elevii afirma ca au urmatoarele tipuri de reactii: accepta pedeapsa, daca o merita (59,4% dintre elevi); se simt jigniti (22,5%); sunt indiferenti (9,2%); riposteaza (9%). Analizand situatia in functie de sex si varsta, s-a constatat: Fetele accepta in mai mare masura pedeapsa, in cazul in care o merita, sunt mai putin indiferente in fata acesteia, dar si un numar mai mare dintre acestea se simt jignite. Varsta la care pedeapsa este acceptata, in cazul in care este meritata, este intre 14-15 ani (64,06%), ea fiind acceptata mai putin intre 18-19 ani (55,9% dintre cei chestionati). La 18-19 ani, numarul de elevi pe care pedeapsa ii lasa indiferenti este cel mai mare (12,97%); numarul celor care riposteaza (12,97%), iar numarul celor care se simt jigniti este de doar 19,3%. La 11-12 ani, elevii riposteaza in mai mica masura si se simt jigniti atunci cand sunt pedepsiti in mai mare masura (37,41%). Reactiile elevilor in fata pedepsei sunt asemanatoare,