Potrivit unui raport tinut la secret de autoritati, realizat de compania de consultanta Hyder Consulting Ltd, pe baza unei grant oferit de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD), pretul obtinut de autoritatile romane pentru constructia autostrazii Transilvania (Brasov-Bors) este unul "corect".
Scopul acestui raport a fost de a compara pretul stabilit cu compania Bechtel (circa 2,8 miliarde de euro), careia statul roman i-a incredintat in mod direct constructia tronsonului de autostrada Brasov-Bors, cu preturile pentru proiecte similare ale Bechtel si ale altor companii in regiune, inclusiv in Romania.
"Concluzia raportului este ca pretul stabilit este in limitele acceptabile pentru Romania, tinand cont de toate aspectele pe care acest contract le are", ne-a declarat Sorin Bota, fost secretar de stat in Ministerul Transporturilor.
Potrivit acestuia, contractul incheiat cu Bechtel trebuia initial finalizat in cinci ani, ulterior durata de executie fiind prelungita la sapte si apoi la noua ani, ca urmare a constrangerilor de ordin bugetar impuse Romaniei de FMI la vremea respectiva. Desi autoritatile au avut la dispozitie acest raport inca de la finele anului trecut, nu au suflat nici un cuvant despre concluziile lui.
Mai mult, premierul Calin Popescu Tariceanu a iesit la rampa solicitand realizarea unui audit juridic si financiar pentru contractul cu Bechtel, alaturi de cele cu EADS si Vinci. Surse din Ministerul Transporturilor ne-au declarat ca in scurt timp va fi finalizata analiza care se desfasoara pe "cazul Bechtel" si care este realizata de specialisti din minister.
De asemenea, Bota a mai declarat ca acest contract cu Bechtel are unele clauze contractuale care prevad penalizarea statului roman in conditiile in care autoritatile vor decide amendarea sau rezilierea acestuia.