Schimbarea in educatie, proiect social fundamental pentru Romania, trebuie sa se bazeze pe obligatia de a "asuma real" responsabilitatea (engl. accountability) pentru greselile facute. Cetatenii, finantatori si beneficiari totodata au dreptul sa ceara socoteala pentru ceea, ce si cum s-a facut iar cei responsabili ar trebui sa dea un raspuns.
Dupa aproape trei luni de guvernare nu numai ca nu se intrezaresc ameliorari, dar constatam si regrese. Depolitizarea reala si democratizarea practicilor din spatiul educational, de la elaborarea si luarea deciziei de politica educationala si pana la actiunea didactica dintr-o scolita oarecare e poate cea mai importanta decizie ce trebuie luata intr-un stat democratic ce se vrea de la 1 ianuarie 2007 si european. Ori, pentru actualul Guvern depolitizarea inseamna inlocuirea "albastrilor" (PSD) cu "portocaliii" (PNL - PD) de la consilierii ministeriali, inspectori generali si adjuncti, inspectori teritoriali si de specialitate, directori pana la portari, soferi si femei de serviciu. Fara nici un criteriu de competenta, fara discernamant, indiferent de consecinte. Calcand pe cadavre.
Iesirea decisa si totala de sub zodia "culturii" si a mentalitatilor educationale predecembriste, dupa cum explica distinsul profesor Alexandru Crisan, inseamna printre altele eliminarea festivismului, a dublului limbaj, a obedientei, asumarea "alternativitatii" si descentralizarea.
Iasul, ca judet pilot, beneficia de o legislatie permisiva in vederea descentralizarii, oferindu-se scolii, chiar daca doar partial, posibilitatea de a decide in privinta viitorilor dascali. Concursul de titularizare avea si o proba practica de una - doua ore la clasa in care viitorului educator, invatator, profesor i se testau pe viu competentele si abilitatile. Se putea evita astfel ceea ce anul trecut s-a intamplat, din nefericire, la disciplina