Pentru a treia luna consecutiv, in plina stagiune, constatam absenta oricarui film romanesc in premiera. Nimic nu pare sa se miste diferit in culisele aferente, exceptind pritocirea unor noi variante – deja decapitate si fara coloana vertebrala – ale Legii cinematografiei si ale Regulamentului concursurilor de proiecte de film, care risca sa fie reluate sub obladuirea aceluiasi CNC. In acest context, continuarea insemnarilor noastre retrospective isi pastreaza o nedorita actualitate. Al doilea act din partea a treia a ultimului bal al fantomelor de la CNC a avut loc la Cinema Union in chiar ultima zi de lucru dinaintea sarbatorilor de iarna.
Ca si la celebrarea nulitatii universitare de scurtmetraj Conturul norilor, inainte comentate, dansul inaugural a fost condus de acelasi director general uitat in post, Decebal Mitulescu, atit ca vorbitor si finantator, cit si ca semnatar al primei prefete a volumului lansat cu acel prilej festiv: Dictionarul filmului romanesc de fictiune, cu un dublu antet oficializant: „Centrul National al Cinematografiei – Arhiva Nationala de Filme“, si cu subtitlul „intocmit sub redactia lui Grid Modorcea, doctor in arta. Peste 600 de pagini format mare, dintre care mai mult de 100 cu 14 feluri de „Indici expandati“ cu o luxurianta intimidanta.
- Muntele Nicolaescu-Modorcea si filmologia anticinema
Desi un carnet de bal nu ingaduie o cronica, e interesant totusi sa notam ca Weltanschauung-ul invocat insistent, textual si oral, de catre doctorul-redactor (cu peste 40 de tomuri la activ, aproape egalindu-l in numar de titluri pe confratele sau cineast Sergiu Nicolaescu), precum si „estetica“ pomenita apodictic tot atit de frecvent se verifica de la primul dat al unui dictionar si anume cu numarul de rinduri rezervate diferitelor „articole“. Un singur exemplu ajunge: ultimul produs al fratelui Nicolaescu, Orient