Oferta tentanta a statului ascunde o capcana periculoasa. O data ajunse in curtea reciclatorului, masinile scoase din uz se transforma in deseuri pe care industria nu este capabila inca sa le recicleze corespunzator. Normele dure de mediu ale europenilor ajung si la cimitirele noastre de masini.
Fara respectarea angajamentelor luate in cadrul negocierilor cu Uniunea Europeana, ajungem la amenzi si la diminuarea subventiilor venite de la Bruxelles. Nu e de mirare deci ca modul de tratare a rablelor trimise la casare are implicatii asupra bugetului, dar si asupra buzunarului nostru.
Pentru o tratare corespunzatoare a masinilor abandonate, e nevoie de investitii, ca in mai toate industriile economiei noastre. Potrivit practicilor raspandite in Europa, producatorii auto platesc pentru reciclarea rablelor, dar banii se vor vedea in pretul de vanzare a masinilor noi.
Fondul de Mediu poate directiona bani frumosi catre cresterea eficientei activitatii de reciclare a masinilor vechi, fapt care ne-ar plasa in grupa elevilor cuminti din punctul de vedere al Bruxelles-ului. Din pacate, banii publici stransi pentru protectia mediului au luat-o pe un drum paralel.
Programul de subventionare cu 30 de milioane de lei a abandonarii masinilor vechi nu stimuleaza reciclarea eficienta a masinilor si nici nu prea ajuta la reducerea poluarii atmosferice. „Se pune in aplicare un act normativ care contravine principial acquis-ului comunitar.
In urma aplicarii lui se vor genera cantitati importante de deseuri, din care unele periculoase, iar impactul asupra calitatii aerului va fi nesemnificativ", spune Catalin Razvan Gurau, manager al societatii de consultanta Enviroservice si, pana in toamna anului trecut, expert al Ministerului Mediului.
Normele europene vorbesc de un coeficient de reciclare a masinilor scoase din uz