Studiul privind impactul transfrontalier pe care il va avea constructia canalului Bistroe asupra mediului, realizat de o comisie de ancheta din cadrul Conventiei ESPOO, va fi finalizat in luna iunie, printr-un raport. ALEXANDRU NASTASE
In momentul de fata, lucrarile pentru etapa a doua de constructie a canalului navigabil de mare adancime Dunare-Marea Neagra, cunoscut sub numele de Bistroe, sunt oprite, iar aceastea vor fi inspectate de comisie in luna aprilie. La sfarsitul lunii octombrie 2004, cele mai importante institute de cercetare-dezvoltare si proiectare din Romania au prezentat un program de investitii de aproape doua milioane de euro anual, pentru contracararea efectelor negative ale canalului Bistroe.
Actiunile si masurile de reconstructie ecologica propuse reprezinta lucrari hidrotehnice de mica amploare, cu un impact redus asupra mediului care vor fi monitorizate de parte ucraineana. Lucrarile ar putea incepe in acest an si ar urma sa dureze pina in 2008. Din evaluarile specialistilor, rezulta ca lucrarile la Bistroe vor perturba grav echilibrul ecologic si hidrologic al Deltei. Rezultatele preliminare ale studiului realizat de autoritatile romane de mediu releva ca echilibrul ecologic al Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" va fi afectat prin "declansarea unui proces de scurgere mai activa, canalul reprezentand culoarul de migrare pentru 95% din populatia de scrumbii din Dunare".
Proiectul canalului Bistroe, a carui constructie a inceput in luna mai a anului trecut, incalca nu mai putin de 11 tratate si conventii internationale in chestiuni de mediu si patru tratate de navigatie. Primul tronson a fost inaugurat in ciuda protestelor internationale in august 2004.
Daca va fi terminat in totalitate, canalul ar urma sa fie inaugurat in 2008.
Studiul privind impactul transfrontalier pe care il va avea constructia canalu