Ele, scriitoarele Sunt destul de numerosi aceia care considera (cu zambetul ironic aferent) ca scrisul este o ocupatie eminamente barbateasca, spiritului feminin fiindu-i arondate alte placeri. Ele, scriitoarele
Sunt destul de numerosi aceia care considera (cu zambetul ironic aferent) ca scrisul este o ocupatie eminamente barbateasca, spiritului feminin fiindu-i arondate alte placeri. Femeia la cratita, cu sugarul la piept si carpa de sters praful prin preajma, e o imagine-stas care traverseaza subconstientul multor reprezentanti ai sexului "tare", cu o viziune macho asupra lumilor reale si fictionale. in cealalta extrema, mult subtiata numeric, dar cu atat mai vocala, se afla feministele convinse, care imbraca o data cu pantalonii sociali si filozofia etern-justificatoare a corectitudinii politice. Discriminare pozitiva, vanarea abaterilor colective si individuale de la o linie ferm trasata - si tot restul. in loc ca feminitatea sa fie un subiect cultural dens si complex, puternic si gingas, multiplu si unic cu fiecare ipostaza, ea a ajuns sa reprezinte o agenda realmente plicticoasa, prin bifarea acelorasi si acelorasi puncte dintr-un program machist sau feminist. Pentru a recupera o imagine mai profunda si, cu toate apele ei, mai exacta a spiritului feminin creator, e bine sa ne adresam literaturii: spatiu al multiplicitatilor fecunde, al disocierilor si conjunctiilor, al finetii analitice si constructiei epice. Cand perspectiva critica apartine unei autoare, interesul este si mai mare. Studii de literatura feminina (Editura Paideea, 2004), volumul Elenei Zaharia-Filipas, intra in aceasta categorie, citindu-se cu delectare si cu folos intelectual. Doua scriitoare de mare forta, Hortensia Papadat-Bengescu si Henriette-Yvonne Stahl, isi taie partea leului in sumar, reprezentand, fiecare, un capitol autonom. Dar frumusetea schimbatoare a literaturii scrise de