Standul romanesc la unul dintre cele mai mari expozitii mondiale de vinuri - Prowein -, desfasurat la Dusseldorf, in Germania, la sfarsitul saptamanii trecute, a continuat si in acest an traditia din anii precedenti: evenimente prafuite si lipsite de cea mai vaga idee de marketing.
Promotorii vinului romanesc - IBD - GTZ din Germania si SIPPO din Elvetia, doua organizatii neguvernamentale - au scos aceeasi "locomotiva" pentru imaginea vinurilor romanesti: folclorul si traditia noastra ancestrala, desi aproape nici un juca-tor important de pe piata mondiala nu se mai bazeaza pe aceste ele-mente.
Numarul producatorilor romani participanti la aceasta expozitie a scazut fata de anul trecut. Din cei cinci jucatori care domina piata autohtona au participat doar trei: Murfatlar, Jidvei si Cotnari, acestora alaturandu-li-se o serie de juca-tori de calibru mediu - Karom Drinks, Vinarte, Vinterra, Cramele Recas - sau chiar mic - Printul Stirbey.
Cum procedam pe o piata in recesiune
Interesul pentru targul din acest an a fost mult mai mic decat in anii precedenti, motivul cel mai des adus in discutie fiind recesiunea economica din Germania. Pe o piata mondiala unde competitia intre Lumea Noua - Australia, Africa de Sud, Chile si Argentina, si cea Veche - Franta, Spania si Italia - este foarte ascutita, vinurile romanesti incearca sa-si faca loc si sa scape de "blestemul" exporturilor in vrac. Din nefericire, modul in care se prezinta standurile romanesti in general la expozitii lasa mici sanse vinurilor romanesti.
Prowein a fost locul unde pe de o parte cativa producatorii romani, in special cei mici, au venit sa-si incerce norocul, iar cei mari au venit sa vada cu ce mai vin nou combatantii din cele doua tabere care domina acum piata mondiala.
Desi este al saselea producator mondial de vin din lume (240.000 de hectare), Romania nu reus