- Social - nr. 51 / 15 Martie, 2005 Aventura celor sase autocare romanesti, intoarse si trimise acasa de la granita franco-spaniola, a facut deja inconjurul Europei, punand, inca o data, tara noastra intr-o lumina proasta. Escortati din granita in granita, de politisti, "tratati ca niste animale", dupa cum afirma unii dintre membrii participanti la aceasta odisee, romanii amagiti sub steaua sperantei au ajuns in vama Nadlac, de unde, de fapt, au si plecat. Care au fost, oare, motivele intoarcerii lor de la granita franco-spaniola si a tratarii lor printr-un regim specific infractorilor? Unii cred ca aceasta desantata "vanatoare de romani", intarirea si inasprirea exagerata a controlului nu ar fi din cauza documentelor, din moment ce unii sustin ca ele erau in regula. Politia romaneasca de frontiera atesta acest lucru. Ba mai mult, vamesii si politistii nemti au confirmat ca "toate documentele sunt legale"! Adevarul dureros pare a fi cu totul altul. Dupa accidentul groaznic, produs de un sofer roman, in urma caruia si-au pierdut viata cinci agenti ai Garzii Civile, romanii cu mare greutate mai pot intra in Spania. Deci, ar fi vorba de o reactie abuziva, represiva, patimasa! Personal, ma indoiesc, din motive temeinice, ca urgenta convocare a consulului spaniol la Ministerul de Externe al Romaniei a facut ceva mai multa lumina in acest scandal. Autoritatile romane trebuie sa mearga pe urmele acestei filiere si sa vada cine, din spatele cortinei, este de vina. Daca autoritatile spaniole si franceze afirma ca documentele celor din autocare nu erau in regula, cum se face ca romanii au reusit sa treaca nestingheriti frontiere, prin vamile diUngaria, Austria, Germania, Italia, Franta? Oare poti trece atatea granite fara documente legale? Catalin Ionita, purtatorul de cuvant al MAE, sustine ca "romanii intorsi nu indeplineau conditiile necesare pentru a intra in aceasta tara