Daniel Knorr este artistul care a cistigat
concursul de proiecte al participarii Romaniei
la Bienala de la Venetia, cu proiectul intitulat
European Influenza 2002-2005 sau Gripa europeana 2002-2005.
Proiectul sau consta in prezentarea pavilionului
Romaniei gol. Singurul element de decor este o eticheta
pe care este trecut titlul proiectului.
Vestea a nascut repede reactii in breasla artistilor, si nu numai. In aceste discutii se disting cel putin doua categorii de comentatori. Prima este cea a sustinatorilor lui Daniel Knorr si ai artei sale. Acest grup se suprapune, in mare, cu cel al adeptilor ideii de arta la limita genurilor artistice, avind ca principal argument adaptarea perfecta a mijloacelor artistice in contextul actual al situatiei artelor din Romania. O atitudine novatoare, dar fatalista in esenta. Cum arta de idee pare a fi mai degraba genul proxim al filozofiei, exista, firesc, si un grup care respinge ideea proiectului lui Knorr.
Acest grup este reprezentat de sustinatorii artei care se materializeaza intr-un „obiect artistic“ caracterizat prin culoare, forme, dimensiuni etc. Proiectul lui Knorr este, pentru cei din urma, un fel de greva artistica, si nimic mai mult. Mai degraba, seamana a modalitate de a utiliza bani publici in scopuri nonartistice – de aici si indignarea acestora. Discutia se poarta, asadar, alunecind in extremele celor care au frustrarea unei lungi istorii in care au vazut cum din banul public se satisfac uneori doar interese personale. In aceasta privinta, Daniel Knorr are, totusi, argumentul final. Anume, cel al realizarii, de ceva vreme, de proiecte artistice „invizibile“ din fondurile citorva dintre marile galerii internationale. Lucrarea lui Knorr Gripa europeana 2002-2005 face parte dintr-o serie mai mare de opere conceptuale, expuse la New York sau Zürich.
O